Het kleurig palet van het hulpverleningsproces:

Hulpverleners maken gebruik van methoden die wetenschappelijk onderbouwd zijn. Afhankelijk van de opleiding van de hulpverlener zal gebruik gemaakt worden van specifieke methoden.  Deze methoden horen thuis bij een van de vier erkende psychologische modellen:   

  • Het gedragsmodel kijkt naar problematisch gedrag als aangeleerd gedrag. Met behulp van oefeningen en opdrachten worden gezondere gedrags- en denkpatronen ontwikkeld. 
  • Het psychodynamische model kijkt naar problematisch gedrag als het samenspel tussen het eigen ontwikkelingsverhaal en de conflicterende innerlijke krachten. De hieruit voortvloeiende pijnlijke conflicten en belevingen worden al spelend en pratend verwerkt.
  • Het persoonsgerichte model kijkt naar problematisch gedrag als een uiting van verstoord lopende ontwikkelings- en belevingsprocessen. Het herbeleven van de ervaren spanningen in het hier en nu maken verwerking  mogelijk.
  • Het relatie- en gezinsmodel - systemisch model - kijkt naar de complexiteit van vastgelopen omgangspatronen.  Met behulpvan oefeningen en gesprek wordt gezocht naar adequatere  omgangsvormen.

Ook al maakt elke therapeut gebruik van specifieke methoden, uit onderzoek blijkt dat de ontwikkeling van een vertrouwensrelatie de grootste garantie biedt tot het herstel.  

Een kind voorbereiden op een gesprek met een hulpverlener: 

Er is vaak al heel wat gebeurt, vooraleer ouders beslissen om beroep te doen op externe hulp. Kinderen voelen het vaak al langer aan dat ouders het zelf niet meer weten en zich ongelukkig voelen bij de ontstane situatie. Laat het kind horen dat je iemand buiten de familie in vertrouwen gaat nemen om uit de moeilijkheden te geraken. Wanneer het kind mee komt, is het goed dat het kind weet dat het ook zijn eigen verhaal mag brengen. Belangrijk is dat hierbij aan het kind meegedeeld  wordt dat het “vrijuit” kan praten over de eigen problemen en de zorgen.

Wanneer kinderen mee aanwezig zijn in het gezinsgesprek, zal het gesprek hoofdzakelijk gevoerd worden op het niveau van het kinderlijke bevattingsvermogen. Tevens wordt er ruimte voorzien om te spelen en te tekenen.  Op die manier kan het kind vaak veel vlotter de ervaren moeilijkheden in beeld brengen.

Op youtube:

Alfred en zijn schaduw, over emoties 

Inside Out: een emotionele theorie komt tot leven bij Walt Disney

Literatuur:

Baas, N. Samen de online wereld verkennen: een reisgids voor in de klas en thuis. Abimo

Bronsveld E.(2017) Temperamentvolle kinderen. Kosmos Uitgevers

Markham, L. (2014) Ontspannen ouders, blije kinderen. Hogrefe Uitgevers Bv

Reysen, A. (2010) Hechting een nieuwe ster aan het hulpverleningsfirmament www.sig-net.be/uploads/artikels_signaal/signaal_70_2010_hechting.pdf

Stanley, I en Greenspan,S.I. (2003) Wat gaat er in dat hoofdje om? Lifetime

Timmerman, K.(2017) Aandachts- en werkhoudingsproblemen bij kinderen en jongeren. Acco

Yalom, I.D. (2010). Therapie als geschenk. Balans.